tirsdag den 6. oktober 2009

At vælge sæsonens mål

Det kræver meget træning at deltage i en store begivenhed. Det er såmænd ligegyldigt, hvilket udgangspunkt man har: skal man løbe sin første halvmarathon eller marathon eller, som i mit tilfælde, VM i 24 timers løb. Man planlægger i rigtig god tid og træner målrettet. Man bestemmer lang tid i forvejen hvilket løb, der skal satses på, og man bliver meget fokuseret. Min forårssæson ligger fast, mens jeg stadig overvejer efterårets store mål. Som mange andre fulgte jeg Lars Skytte Christoffersens fantastiske løb i Spartathlon, og jeg er meget imponeret af de danskere, der tager kampen op mod de græske bjerge. Det skal der ikke være tvivl om! Men jeg får ikke følelsen af, at 'det jeg bare prøve selv'. Måske det hænger sammen med min dovne ultraløbsindstilling. Jeg har ikke lyst til at stille op i et løb, hvor kun 1/3 fuldfører. Jeg er udemærket klar over, at det selvfølgelig er en stor del af udfordringen og motivationen for mange af løbets deltagere. Det tiltrækker bare ikke mig... Det passer mig fint at løbe 24 timer eller 6 dage, for der er også store udfordringer i disse løb: først og fremmest den mentale udfordring. Forplejningen, der skal fungere. Smerterne, der skal overvindes. Ultraløb findes i mange udgaver: timeløbene og distanceløbene. Flade og kuperede ruter. Bjergløb. Ørkenløb. Flerdags etapeløb. Korte rundstrækninger og løb, der forsætter i det uendelige. Der er heldigvis mange muligheder. Jeg har flere gange givet udtryk for, at jeg løber Spartathlon i 2010, men jeg bliver mere og mere usikker. Jeg forstår ikke helt, hvorfor jeg tøver, for jeg plejer at stole på min intuition, og den siger nej. Men jeg behøver ikke bestemme mig nu, for tilmeldingen slutter først med udgangen af maj. Der er jo også et meget fint alternativ, nemlig Mors 100 Miles. Måske der dukker noget helt 3. op ;-) .

Ingen kommentarer:

Send en kommentar