lørdag den 27. februar 2016

Test hos Performance Institute

Som jeg skrev forleden dag, har jeg, gennem min løbeklub Blovstrød Løverne, fået et tilbud om at få foretaget en fysiologisk test hos Performance Institute i Farum. Et tilbud jeg har valgt at tage imod for at få afdækket hvordan det reelt står til med min form. 

Performance Institute er et forholdsvis nyt sted, som ligger i pæne lokaler i udkanten af byen. Jeg blev modtaget af Steen Larsen, der er leder af testcentret. Vi havde mailet lidt sammen på forhånd, så han vidste, at jeg havde løbet ultraløb tidligere, men at jeg har været skadet gennem lang tid og derfor er i dårlig form.

Som indledning fik jeg forklaret, hvad testen gik ud på, hvordan den ville forløbe, samt hvad jeg kunne forvente at bruge den til. Og så var det bare op på løbebåndet...

Jeg er ikke vild med løbebånd, og jeg er altid lidt usikker, fordi jeg er nervøs for at træde ved siden af båndet og falde ned. Den usikkerhed er elimineret hos Performance Institute, fordi båndet er i gulvplan. Jubii :-)

Selve testen kan alle være med til, både nybegyndere og eliteløbere, fordi den tages ud fra den enkeltes niveau. Eneste hindring kan være, hvis man lider af klaustrofobi, fordi man skal løbe med maske, der måler ind- og udåndingen. Det er ikke ubehageligt, men naturligvis en uvant fornemmelse. Jeg havde ingen problemer med at "få luft", som man måske kan frygte.

Testen begynder med 3 min. hvor man står helt stille for at finde niveauet, når man er i hvile. Dernæst blev det sat til 5 km/t, dvs. gå-tempo, i 3 min; derefter øget til 7 km/t (jeg kunne stadig gå) i 3 min, og derfra bliver tempoet øget med 1 km/t hvert 3. min. til Steen kan se, at man har ramt den optimale fedtforbræningszone. For mit vedkommende blev det ved 11 km/t, og derpå blev tempoet øget for hvert minut, til jeg selv gav op, så jeg kunne få målt min maxpuls og maximale iltoptagelse. Selve testen varer, alt efter niveau, omkring ½ times tid, og den er naturligvis hård til sidst, hvor man bliver presset, men jeg sagde til mig selv "Bare hold ud! Du skal kun igennem det én gang!".

Da vi var færdige, forklarede Steen, hvordan han så resultatet af testen, samt hvordan jeg skal bruge den i min træning. Dette vil jeg også senere modtage på skrift med konkrete anvisninger til mine personlige træningszoner.

Efter min mening skal man ikke testes "bare for at blive testet", selv om det altid er sjovt at få tal på sin form, men pengene er godt givet ud, hvis man vil bruge resultatet som udgangspunkt i sin træning. 


Så er der lige den med ""Bare hold ud! Du skal kun igennem det én gang!".  Nåeh ja, i hvert fald i dag, for vi har aftalt en ny test om 2 mdr. for at se min (forhåbentlige) fremgang. Mit kondital er iøvrigt 47...



Ingen kommentarer:

Send en kommentar