onsdag den 24. februar 2016

Prøvetime i "Effektiv Fitness"

Styrketræning bliver ved med at være min svage side, selv om jeg ved, at min krop generelt og min ryg i særdeleshed vil have stor gavn af det. Som mange andre melder jeg mig ind i et center (og vi har et glimrende Fitnessdk her i byen), men efter få uger daler interessen, og hurtigt lander jeg på 0 aktivitet. Selv om jeg har det godt bagefter. Selv om min ryg elsker træningen. Selv om det vil gavne mit løb. Jeg er som et barn, der ikke kan knække koden til at læse. 

Igennem Novo Nordisk har vi fået et tilbud til Effektiv Fitness, der er startet af Birgitte Nymann. Der er 2 centre, 1 i Hellerup og 1 i min naboby Farum, og derfor tænkte jeg, at jeg ville give det en chance med en prøvetime.

Det eneste, jeg kendte til konceptet på forhånd var, at det er udelukkende for kvinder, og en træningssession tager 32 minutter, hvilket jo lyder meget tillokkende. Jeg mødte op som aftalt og blev modtaget ved navns nævnelse, hvilket jeg altid tager som et positivt tegn på, at de går op i deres medlemmer. Selve lokalet er lidt trist, men det opfylder behovet for konceptet.

Konceptet viste sig at bestå af 4 minutters opvarmning + 28 øvelser i en kombination mellem maskine og gulv. Øvelserne på gulv bliver lavet efter en TV-skærm, der kører non-stop. Alt kører efter 1 minuts moduler, hvor 13 sekunder er afsat til at skifte træningssted og 47 sekunder til at lave øvelsen.
 

De 5 opsatte TV-skærme viser konstant et todelt billede af henholdsvis et ur, der veksler mellem de 2 tider, så man ved, hvornår man skal skifte, og hvor længe man skal træne. Desuden vises en video af den øvelse, der skal laves på gulvmåtten. Og så træner man ellers på egen hånd i en forudbestemt rækkefølge, så der hele tiden er rotation mellem de fremmødte. 

Det betyder, at der ikke er ventetid under træningen, hvilket bestemt er positivt. Men på den negative side er der ikke mulighed for at afvige fra konceptet med mindre man er alene. Meningen er, at du tager én runde med præcis den belastning, der virker, og så er du færdig på 32 minutter. Så hvis man er skadet, kan man ikke lave alternativ træning i form af f.eks. spinning. 

Personligt synes jeg, at 399 kr. er alt for dyrt, og selv om jeg kan få en god rabat, bliver det ikke her, jeg vil prøve at komme i gang med den forb*** styrketræning. God tips søges...



Ingen kommentarer:

Send en kommentar