søndag den 30. oktober 2011

På løbe-seminar

I går, efter jeg var kommet hjem fra Albertslund, sneg en forkølelse sig langsomt men sikkert ind over mig. I løbet af natten har nogen kastet et rivejern i min hals, og jeg vågnede badet i sved i morges. Ikke den bedste optakt til en hel dag med foredrag, men jeg fik købt nogle Strepsil på vej til bussen, og det hjalp.

Og hvor er jeg glad for, at jeg tog afsted trods min utilpashed, for det var et glimrende seminar DAF og Motion Danmark havde sammensat til den sølle pris af 250 kr.

Først indledte Peter Forsberg fra Idrættens Analyseinstitut med resultatet af en undersøgelse med portræt af danske motionsløbere. Hvem løber, hvor og hvor meget? Ganske spændende og de 5 typer: traditionsløberen, udfordringsløberen, socialløberen, selvorganisationsløberen og sundhedsløberen var nemme at nikke genkendende til.

Derefter fulgte et teoretisk indlæg fra Thomas Gunnarsson, der er Ph.D. stud. fra Institut for Idræt om den højintense træningsform 10-20-30, der består af intervaller på 30 sek. jogging - 20 sek. alm. løb - 10 sek. sprint. Dette gentages 5 gange i træk, derefter 2 min. pause og så i gang med næste blok på 5 x 30-20-10 (så ja, 10-20-30 er lidt misvisende, men mere undret). I alt 2-4 blokke. Dette blev efterfølgende afprøvet i praksis, hvilket var ret hårdt, så jeg måtte stå af midt i 1. blok. Jeg kunne simpelthen ikke få luft pga. forkølelsen! Men princippet er så let, så det vil jeg ikke få problemer med at lave selv.

Efter et hurtigt bad var der buffet med kolde og en enkelt lun ret.

Efter pausen kom det mest spændende foredrag i mine øjne. Det danske håb på marathon ved OL i London Jesper Faurschou fortalte sammen med sin træner Karl Åge Sølvtoft (der også er træner for supermotionisterne i AK 73) om træningen som eliteløber. Rigtig godt med både trænerens forklaring på sammensætningen af træning og Jespers oplevelse som udøveren. Især Karl Åge Sølvtoft kastede flere guldkorn af sig.

Så var der 50 min. foredrag om kost for løbere ved Camilla Birkebæk, der er diætist og master i fitness og træning. Meget af det vidste jeg i forvejen, men det er altid godt at få genopfrisket det.

Dernæst var der workshop, men det gik jeg vist glip af, for vi endte med at være en lille gruppe, der talte med Karl Åge Sølvtoft, og det ville jeg bestemt ikke gå glip af.

Seminaret blev afsluttet med stand-up af Sebastian Dorset. Det var sådan set sjovt nok, men faktisk ville jeg hellere have fri lidt tidligere, så den del kan de for min skyld godt droppe næste gang.

Jeg har deltaget i DAF´s løbe-seminar 1 gang tidl., og jeg vil sige, at I skal altså slå til næste gang, de afholder et, for det er meget inspirerende. Vi var ca. 100 deltagere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar